
Foredrag om Samklang med naturen
Tirsdag den 2. juni kl. 19–20.30 holder Roskilde Folkeuniversitet og Grønt Omstillingsforbund Roskilde en åben samtale om noget, mange af os mærker, men måske endnu ikke helt har sat ord på: at vores måde at forstå forholdet mellem menneske og natur er ved at skifte, og at vi har brug for at genskabe vores resonans med naturen.
Udgangspunktet er debatten mellem et natursyn hvor naturen er noget “derude”, vi forvalter eller beskytter – og “nye” strømninger, der ønsker at tage naturen alvorligt på dens egne præmisser. Det er ikke et akademisk nørderi, men en forskel der har meget konkrete konsekvenser for, hvilken omstilling vi overhovedet er i stand til at forestille os.
Aftenen er en samtale mellem PhD og docent Jens Skou Olsen (Roskilde Festival Højskole / Rytmisk Musikkonservatorium) og Marie Holt Richter (Grønt Omstillingsforbund Roskilde), med plads til, at publikum inviteres ind i samtalen.
Vi bevæger os fra diagnose til retning: hvad sker der, når vi bryder pagten med naturen og splitter kultur fra natur? Og hvordan finder vi tilbage til en kultur, der er i resonans med naturen

Jens Skou Olsen, Roskilde Festival Højskole
Jens er gennemgående underviser på RoFHs kulturlederuddannelse og er docent på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) i København. Han tog sin Ph.D. i 2015 fra Roskilde Universitet med en afhandling om transformative erfaringer i ledelse af kunstnerisk skabelse. Jens var i årene 1997-2008 aktiv i ledelsen og udviklingen af RMC i København, og han har siden været optaget af forskning og udvikling af uddannelser omkring kulturledelse på bl.a. Center for Virksomhedsledelse på Copenhagen Business School 2011-2016 og Den Danske Scenekunstskole 2016-2023.
Jens er medlem af bestyrelsen for Sophia – Tænketank for pædagogik og dannelse. Han har været tilknyttet en række statslige og kommunale institutioner såsom Kulturministeriet, Børne- og ungdomsforvaltningen, Undervisningsministeriet, Dansk Friskoleforening, Kulturstyrelsen, Det Kgl. Danske Kunstakademi, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, Københavns Rådhus og Designskolen Kolding som foredragsholder, filosof, inspirator, performer og moderator. Han har skrevet og redigeret artikler og bøger om kunst, ledelse, sorg og savn, kreativitet, improvisation og pædagogik.
Marie Holt Richter, Grønt Omstillingsforbund Roskilde
Marie Holt Richter er cand.mag fra RUC med en årelang interesse i at prøve at forstå, hvorfor vi er i verden som vi er – og om vi kunne være i den på nye måder. Hendes 12 år lange erfaring med bæredygtig omstilling er blevet til en faglig interesse for bæredygtig dannelse, som hun udfolder både som underviser, researcher og forfatter.
Marie Holt Richter har udgivet bogen “På gyngende grund – bæredygtig dannelse i et højskoleperspektiv”, samt forskningsprojektet “Udvikling af bæredygtige livsstile i Norden”. Hun var medskaber af Grøn Guerilla, Danmarks nok første højskolelinje om bæredygtig omstilling, hvor en kombination af hoved, hånd, hjerte og fællesskab gav unge grøn handlekraft og virkelyst. Hun sidder i dag i bestyrelsen for Forum for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling.
Marie Holt Richter er desuden inkarneret kollektivist og fast overbevist om, at vi skaber mere rige og bæredygtige liv ved at deles om arbejde og hverdagsliv.
Tid og Sted
Afholdes tirsdag den 2. juni kl. 19.00-20.30 på Scenen på Roskilde Bibliotek.
Pris: 175 kr.
Arrangører: Foredraget afholdes i et samarbejde mellem Grønt Omstillingsforbund Roskilde og Roskilde Folkeuniversitet.
Foredraget er en del af en samlet foredragsrække på i alt fire. Læs om hele foredragsrækken her.
Oplev hele vores forårsprogram
Foredrag for alle
Vælg det foredrag der passer til dig.

